Marketingtips

Hoe kun je inspelen op het coronavirus

Marketing tips

Voor de lange en de korte termijn

Het coronavirus zorgt voor veel onrust en onzekerheid. Als we naar de trends in Google kijken van de afgelopen weken, dan zien we dat consumenten nog steeds zoekende zijn naar campings en accommodaties, echter zijn de zoekvolumes gedaald. Met name vanaf 9 maart neemt het zoekvolume hard af. De kunst is nu om de rust te bewaren, in te spelen op de vragen en budgetten slim in te zetten. Daarbij is het van belang om te kijken naar de korte termijn maar ook naar de lange termijn. We geven je graag een paar tips op gebied van marketing.

Tips voor de korte termijn

Voor de korte termijn is het van groot belang om te zorgen voor een goede informatievoorziening naar je (potentiële) gasten. Laat duidelijk weten wat jullie beleid is, wat ze kunnen verwachten en wat de mogelijkheden zijn wanneer ze willen omboeken of annuleren. In dat kader hebben we de volgende tips.

1. Zorg voor goede en duidelijke informatie op je website

Veel (potentiële) gasten hebben nu veel vragen: “zijn jullie open”, “is het sanitairgebouw open”, “kan ik mijn vakantie omboeken”, het zijn zo maar een paar voorbeelden van vragen van consumenten. Wanneer je deze in een vroeg stadium kunt beantwoorden, kun je de mogelijke zorgen wegnemen en de consument verder helpen. Hoe kun je dit doen:

  • Maak een pagina aan waar alle vragen omtrent corona worden beantwoord, een zogeheten FAQ pagina
  • Verwijs middels een pop-up naar deze pagina zodra de bezoeker op de website komt

Speciaal voor de veelgestelde vragen heeft TenZer een FAQ gemaakt met de meest gestelde vragen en het coronabeleid. Dit wordt middels een pop-up gepromoot bij een eerste bezoek aan de website. Bekijk bijvoorbeeld www.meistershof.nl

2. Informeer je gasten

Blijf in contact met je gasten en informeer ze frequent over de ontwikkelingen. Uiteraard volgt men het nieuws, maar daar wordt niet verteld of de binnenspeeltuin open is en of men wel of niet kan omboeken. Een nieuwsbrief is hier het perfecte middel voor. Exporteer de e-mailadressen uit je reserveringssoftwarepakket en stuur je toekomstige gast een (gepersonaliseerde) nieuwsbrief waarin je mogelijke vragen al beantwoordt.

Daarnaast kun je via social media een bericht posten waarin je je gasten informeert. Let wel, slechts 5-10% van je fanbase krijgt daadwerkelijk deze berichten te zien.

3. Zet budgetten slim in

We adviseren om het marketingbudget nu niet helemaal te bevriezen of stop te zetten. Er komen bij vele klanten nog steeds gewoon boekingen binnen, bij een enkeling zelfs meer dan vorig jaar. Het is dus niet zo dat men helemaal niet meer op vakantie wil of er niet mee bezig is.

Aangezien het zoekvolume is gedaald, is het verstandig om ook advertentiebudgetten voor Google aan te passen. Door het budget nu te verlagen, kun je dit budget opsparen om straks extra in te zetten zodra de vakantieperiode begint. Bijkomend voordeel is dat het mogelijk wat lucht geeft wanneer de kosten nu wel gewoon doorlopen.

Idem dito met de advertentiebudgetten voor social media. Probeer met name op social media – al is het beperkt – wel zichtbaar te blijven. Zorg dat je (potentiële) gast je blijft zien.

4. Zorg dat je zichtbaar blijft

Consumenten zitten veel op social media, de laatste weken wellicht nog meer dan anders omdat ze het nieuws in de gaten houden. Zorg dat je dus zichtbaar bent daar waar je potentiële gast is. Al zijn ze misschien nú niet perse bezig met een vakantie, zodra ze er aan toe zijn moeten ze als eerste aan jou denken!

Je online zichtbaarheid en het beleid rondom het coronavirus kan vertrouwen wekken voor de toekomst. Vertrouwen is precies wat mensen nodig hebben in deze onzekere periode.

Hoe kun je zichtbaar blijven voor je potentiële gasten?

Veel bedrijven bieden nu de mogelijkheid om kosteloos om te boeken naar een latere periode. Goed initiatief! Dus promoot dit ook in Ads! Het kan drempelverlagend werken en zorgen dat men toch die boeking nu maakt. Het geeft de gast een klein stukje zekerheid en stelt gerust: boeken zonder zorgen! Dat is nou nét hetgeen we nu allemaal nodig hebben in deze onzekere periode. 

Tips voor de lange termijn

Al lijkt het nu misschien nog ver weg, maar de coronacrisis gaat voorbij. Consumenten willen dan mogelijk maar wat graag op vakantie na een lange periode binnen zitten en de kans dat ze dan dichter bij huis blijven is groot. Het is dus van groot belang om goed voorbereid te zijn op dit moment zodat je diverse marketingtools kunt inzetten om je doelgroep te benaderen. In dat kader hebben we de volgende tips.

1. Wees goed voorbereid

Maak alvast een plan van aanpak hoe en welke marketingkanalen je straks wilt gaan inzetten. Zorg dat de nieuwsbrief klaarligt (voor zover mogelijk), bedenk de boodschap voor je advertenties en bepaal welke budgetten er beschikbaar zijn.

2. Pas je website aan

De popup melding met veelgestelde vragen kan worden aangepast. Het beleid omtrent het coronavirus kan mogelijk zelfs vervangen worden door een leuke boodschap of speciaal arrangement. Koester je bezoeker en zorg dat ze nu boeken!

3. Zorg dat je optimaal zichtbaar bent

Zet alle kanalen in om te zorgen dat consumenten die op vakantie willen online zien wat je te bieden hebt. Dat kan bijvoorbeeld door:

4. Informeer je (oud-)gasten

Breng je gasten en oud-gasten op de hoogte en enthousiasmeer ze om een vakantie te boeken. Na een onzekere periode kan het fijn zijn voor consumenten om terug te gaan naar een bekende en vertrouwde omgeving waar ze een fijne tijd hebben beleefd. Herinner ze dus aan de fijne vakantie die ze bij je hebben gehad! Dat kan bijvoorbeeld door midden van:

Wil je meer weten over de mogelijkheden of direct een persoonlijk advies?

Neem dan contact met ons op!

Wil je weten waar jouw kansen op gebied van online marketing liggen of keer sparren over de mogelijkheden specifiek voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag een keer bij je langs. Bel naar 0341-751 752 en vraag naar John of Mariëlle. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..